اخبار
طلوع خورشید خلاقیت در سیستان و بلوچستان با همت زینب اخ الصنایع

برای دیده شدن مردم خوب سیستان و بلوچستان تمام تلاشم را می نمایم.
بانوی کارآفرینی که با تأسیس شتابدهندهای در حوزه صنایع خلاق، چراغ نوآوری را در استان سیستان و بلوچستان روشن کرده است.
زینب اخالصنایع، مدیر و کارآفرین خلاق، با عزمی راسخ چراغ کارآفرینی و نوآوری را در سیستان و بلوچستان روشن کرده است. او که پیشتر در تهران سابقهای گسترده در فعالیتهای فرهنگی و رسانهای داشت، با انبوهی از تجربه و ایدههای نو به این خطه سفر کرد. تأسیس یک شتابدهنده فرهنگی، نقشی کلیدی در توسعه کسبوکارهای خلاقانه استان ایفا کرد. اخالصنایع، دانشآموخته حقوق بینالملل و مادر سه فرزند، علیرغم همه چالشها مسیری پرشتاب در کارآفرینی طی کرده است.
وی با اشاره به ایده تأسیس شتابدهنده فرهنگی و صنایع خلاق فرهنگی، گفت: ایده راهاندازی شتابدهنده در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق از آنجا شکل گرفت که حوزه کاریام رسانه و تولید محتوا بود. متاسفانه استان سیستان و بلوچستان علیرغم ظرفیتهای فراوان، بازتاب بیرونی و خارج از استان نداشته است. پس از استقرار در استان و مواجهه با واقعیتهای موجود، تصمیم گرفتم با تمرکز بر تولید محتوا و معرفی صحیح ظرفیتهای استان، در پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان فعالیت خود را آغاز کنم. با توجه به چالشهای موجود در تیمسازی و تولید محتوا با استانداردهای مورد نظر، تصمیم گرفتم با همکاری متخصصان، فعالیت خود را در حوزه صنایع خلاق و صنایع فرهنگی متمرکز کنم.
آغاز فعالیت از رسانه تا مدیریت فرهنگی
اخالصنایع در گفتوگو با سایت خبری «ما مردم» درباره شروع کارش گفت: «فعالیت اجتماعی من با شرکت در انتخابات شورای صنفی دانشکده حقوق دانشگاه تهران آغاز شد. سپس با علاقه به حوزه رسانه، در دورههای باشگاه خبرنگاران جوان شرکت کردم. پس از مدتی، به عنوان مدیرعامل یک موسسه فرهنگی در حوزه رسانه دیجیتال، به طور حرفهای وارد عرصه خبر و رسانه شدم.»
ایده تأسیس شتابدهنده فرهنگی در سیستان و بلوچستان
وی درباره انگیزه خود برای راهاندازی شتابدهنده در حوزه صنایع خلاق بیان کرد: «حوزه تخصصی من رسانه و تولید محتوا بود. با این حال، استان سیستان و بلوچستان با وجود ظرفیتهای فراوان، بازتاب مناسبی در بیرون از استان نداشت. پس از سکونت در استان و مواجهه با واقعیتها، تصمیم گرفتم با تمرکز بر تولید محتوا و معرفی درست ظرفیتها، فعالیت خود را در پارک علم و فناوری استان شروع کنم. اما به دلیل چالشهای موجود در تیمسازی و تولید محتوا با استانداردهای بالا، با همکاری متخصصان، فعالیتم را بر صنایع خلاق و فرهنگی متمرکز کردم.»
نوآوری در صنایع فرهنگی؛ بازارهای جدید با هنر و خلاقیت
اخالصنایع در تعریف نوآوری در این حوزه گفت: «نوآوری در صنایع فرهنگی یعنی ایجاد بازارهای جدید برای کسبوکارها با بهرهگیری از ذوق، هنر و خلاقیت. این روند با توجه به شرایط زیستبوم هر منطقه قابل ارتقاست و خوشبختانه در سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در این زمینه داشتهایم.»
خدمات شتابدهنده به فعالان فرهنگی
وی درباره خدمات ارائهشده توضیح داد: «ابتدا با مشارکت دانشگاه سیستان و بلوچستان و مرکز رشد، یک رویداد دو روزه با عنوان “تربیت منتور در حوزه صنایع فرهنگی” برگزار کردیم که استقبال خوبی شد. سپس دفتر شتابدهنده صنایع خلاق را در پارک علم و فناوری استان راهاندازی کردیم. در ادامه با همکاری بنیاد ملی توسعه فناوری فرهنگی و وزارت کار، رویدادی برای تربیت مربی بومی برگزار شد. پس از ارزیابی ایدهها، با تزریق سرمایه اولیه به تیمهای برگزیده، زمینه تولید محصول نهایی و شکلگیری استارتاپها را فراهم کردیم.»
نوآوری بدون آسیب به اصالت
وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه صنایع فرهنگی باید نو شوند، گفت: «نوآوری هیچ تضادی با قدمت این صنایع ندارد. برای ورود به بازارهای بینالمللی به نوآوری نیاز داریم، اما این نوآوری نباید به اصالت و هویت ایرانی-اسلامی ما آسیب بزند. بلکه باید به معرفی بهتر فرهنگمان کمک کند. میتوانیم این خلاقیت را در مواد اولیه باکیفیت، بستهبندی مناسب و تولید محتوای ارزشمند نشان دهیم.»
چالش اصلی: فاصله دانشگاه و صنعت
اخالصنایع یکی از چالشهای اصلی را اینگونه بیان کرد: «یک چالش بزرگ، عدم هماهنگی محافل علمی و دانشگاهی با نیازهای واقعی صنایع فرهنگی است. همانطور که سینما و موسیقی هنوز به عنوان “صنعت” جا نیفتادهاند، صنایع دستی نیز با این مشکل روبرو است. امیدواریم با همکاری مدیران آموزشی و اساتید دانشگاه، بتوانیم موانع پیشرفت و اشاعه فرهنگ کشور را برطرف کنیم.»
انتخاب سیستان و بلوچستان؛ یک رسالت
او درباره دلیل انتخاب این استان برای فعالیت گفت: «با توجه به شرایط کاری همسرم به سیستان و بلوچستان آمدیم. از حضور و آغاز فعالیت اجتماعی و فرهنگی در اینجا بسیار خوشحالم. این حضور را رسالتی الهی برای خود و خانوادهام میدانم.»
احیای سوزندوزی با آموزش و نوآوری
اخالصنایع با اشاره به هنر اصیل سوزندوزی گفت: «پس از تحقیق درباره دوختهای منطقه، سه دوره رویداد آموزش و توانمندسازی برای بانوان برگزار کردیم. با بازدید از مراکز نگهداری پوشاک تاریخی ایران، زمینه راهاندازی یک استارتاپ در این حوزه فراهم شد. در فراخوان اولیه، ۴۰۰ دوزنده نمونه کار فرستادند و با ۳۰ نفر از آنان قرارداد همکاری بستیم. برای ما حفظ اصالت این هنر در کنار نوآوری اهمیت بسیار بالایی داشت.»
این مصاحبه در تاریخ 29 دی ماه 1403 در سایت خبری ما مردم منتشر شده است